Nieuwsbrief april 2024

April doet wat hij wil en dat betekent voorlopig nog veel regen. Heeft onze tuin ook nodig af en toe.

We bereiden ons inmiddels voor op onze planten- en zadenruilbeurs: bekijk uw tuin nog eens goed of u nog een plantje over hebt. Deze kunt u overigens ook kwijt op onze website of misschien staat er een plantje voor u bij: klik hier.

Begin mei gaan we op avondexcursie naar Park Graveland in Wijster. In deze nieuwsbrief leest u meer over deze excursie. Deze vindt overigens plaats op 8 mei (en niet de 15e!)

En als u zich nog wilt opgeven voor de dagexcursie naar Friesland, dan kan dit (klik hier) of het Open Tuinen Carroussel Drenthe: klik hier.

Alle informatie over onze activiteiten vindt u op onze website (klik hier) en voor de laatste informatie over tuinieren kunt u zoals altijd terecht op de landelijke website van Groei en Bloei (klik hier). Hier kunt u zich ook abonneren op hun maandelijkse nieuwsbrief.

Planten- en zadenruilbeurs 20 april 2024

Onze ruilbeurs is DE plek waar u uw overtollige planten en zaden kunt aanbieden aan andere tuinliefhebbers. Onze ruilbeurs is ook DE plek waar u kunt proberen voor uw tuin geschikte planten te vinden. Kortom de ruilbeurs is DE plek om elkaar te ontmoeten aan het einde van het huidige tuinseizoen en het begin van het nieuwe tuinseizoen. Waarschijnlijk bent u al begonnen in uw tuin dus we rekenen op een ruim aanbod en uiteraard veel vraag op deze zaterdagen. Er wordt geruild dus alles is geheel gratis. U moet alleen uw eigen reiskosten betalen om deel te nemen aan deze ruilbeurs.

Een nieuwe tuin die wel wat extra planten kan gebruiken? Kom beslist langs! Ook als u geen planten kunt inbrengen.

Voor nieuwe leden is dit een heerlijk moment om in een informele sfeer kennis te maken met andere tuinliefhebbers. De ruilbeurzen zijn een groot succes en iedere keer komen er meer nieuwe mensen bij.

Er is koffie of thee met een plakje koek en er zijn stoelen aanwezig zodat u in alle rust het aanbod kunt bekijken of even de benen kunt strekken.

We willen proberen om ook wat meer zaden tijdens de ruilbeurzen te krijgen. Meestal zijn de zaden die meegebracht worden altijd erg in trek, maar dat kunnen er best nog wel wat meer zijn. Heeft u dus zaden over? Neem ze mee!
Wat overblijft kunnen wij doneren aan de zadenbibliotheek van Facet.

Locatie: De Hoofdmeesterstuin, Kanaal A n.z. 16, Emmer-Erfscheidenveen

Tijdstip: planten aanleveren vanaf 09.30 uur. Het ruilen zelf: 10.00-11.00 uur

Toegang: voor iedereen toegankelijk

Kosten: gratis

Avondexcursie Park Graveland wo. 8 mei 2024

Park Graveland is een weelde aan Rhododendrons die al in maart zijn eerste bloemen tentoonstelt. U ziet hier meer dan 500 van de mooiste soorten die zij voor u hebben verzameld in binnen- en buitenland en ook komen er ieder jaar weer nieuwe soorten bij.

Het park is onderverdeeld in een bostuin met eikenbomen en diverse inheemse loofbomen zoals lijster- bes, hazelaar, els en esdoorn. Hier tussen staan de grote hybride Rhododendrons zoals de catawbiense en de poticum soorten.

In het dennenbos staan de species. Dit zijn bijzondere, meestal wilde soorten met opvallende bladeren en blommen.
Ook is er een coniferen tuin. Hier staan naast de verschillende soorten Dwergconiferen de Rhododendron yakushimanum en Azalea japonica; dit zijn laagblijvende soorten die men vooral kan toepassen in de kleine tuin.

Vele staan op kleur bij elkaar of in een groep zoals de Hybriden en de Azalea soorten. In mei bloeien de meeste Rhododendrons, dus dat is het beste moment om te gaan kijken in Park Graveland van Jan Graveland.

Jan geeft ons een rondleiding in zijn mooie tuin. En heeft u iets gezien wat u beslist ook zelf in de tuin wilt? Dat kan, want Jan heeft niet alleen een prachtige parktuin, maar ook een kwekerij met verkoop.
En uiteraard gaat dat samen met deskundig advies over de beste standplaats. Omdat de natuur vroeg is dit jaar, hebben we de excursie een week vervroegd!

Locatie: Drijberseweg 23, Wijster

Vervoer: u reist met eigen vervoer

Datum: 8 mei 2024

Tijdstip: 19.00 uur aanwezig

Kosten: € 5,- (voor leden G&B Emmen en hun partner/inwonende kinderen); € 7,75 (voor niet-leden)inkl. koffie/thee en rondleiding door de heer Graveland

Opgave:   uiterlijk 7 dagen van tevoren; zie Aanmelding activiteiten (minimaal 10 personen)

Kom in de Kas op 6 en 7 april.

Op 6 en 7 april 2024 bent u weer welkom in de kas in Erica, entree gratis. Meer info: klik hier.

Activiteiten andere afdelingen

Beilen: Woensdag 10 april - Excursie naar De Wijk en Dwingeloo
Graag opgeven vóór 3 april. Dit is i.v.m. afstemmen met de tuineigenaren.

Voor meer informatie klik hier

Hoogeveen: Woensdag 17 april 2024 - demonstratie plantvermeerdering door Brian Kabbes
Aanvang 19.45 uur in De Vredehorst, Hoogeveen

Voor meer informatie klik hier

Coevorden: 8 april: lezing Jan Dijkstra van Kwekerij "Aan de Dijk'  over het toepassen van schaduwplanten.

Locatie: aanvang 20.00 uur (zaal open vanaf 19.30 uur) in de Boerhoorn in Dalerveen

Voor meer informatie klik hier

Entree leden: gratis. Niet-leden betalen € 3,-

We mogen weer 2 nieuwe leden welkom heten: dhr. P. Koers uit Valthe en mw. N. Houwing uit Nieuw-Weerdinge. Binnenkort hopen we nader met u kennis te maken tijdens een van onze verenigingsactiviteiten.