Nieuwsbrief april 2023

We leven inmiddels in de maand april en dat betekent dat de lente zijn intrede heeft gedaan, ook al zijn de nachten nog wat koud. In de vijver zien we volop kikkerdril verschijnen. We kunnen in elk geval weer aan de gang in onze tuin. Op zaterdag 22 april bent u van harte welkom op onze zaden- en plantenruilbeurs. Hier kunt u vast wel een aantal (gratis) planten scoren, die uw wintertuin wat opfleuren. En wilt u eens  wat anders: een klimspiraal of vetbolhouder van wilgetenen bijvoorbeeld? Hoe u deze moet maken kunt u leren op onze cursus. En u kunt u nog opgeven voor onze dagexcursie naar Twente.

Zoekt u advies voor uw tuinwerkzaamheden: voor de laatste informatie over tuinieren kunt u zoals altijd terecht op de landelijke website van Groei en Bloei (klik hier). Hier kunt u zich ook abonneren op hun maandelijkse nieuwsbrief.

En hebt u zelf ideeen of wensen: wij horen dit graag van u.

Planten- en zadenruilbeurs 22 april 2023

Onze ruilbeurs is DE plek waar u uw overtollige planten en zaden kunt aanbieden aan andere tuinliefhebbers. Onze ruilbeurs is ook DE plek waar u kunt proberen voor uw tuin geschikte planten te vinden. Kortom de ruilbeurs is DE plek om elkaar te ontmoeten aan het einde van het huidige tuinseizoen en het begin van het nieuwe tuinseizoen.

Voor nieuwe leden is dit een heerlijk moment om in een informele sfeer kennis te maken met andere tuinliefhebbers. Er is koffie of thee met een plakje koek en er zijn stoelen aanwezig zodat u in alle rust het aanbod kunt bekijken of even de benen kunt strekken.

Waarschijnlijk bent u al begonnen in uw tuin dus we rekenen op een ruim aanbod en uiteraard veel vraag op deze zaterdag. Er wordt geruild dus alles is geheel gratis. U moet alleen uw eigen reiskosten betalen om deel te nemen aan deze ruilbeurs.

Een nieuwe tuin die wel wat extra planten kan gebruiken? Kom beslist langs! Ook als u geen planten kunt inbrengen.

Bij slecht weer hebben we de beschikking over een grote overkapping, dus dan kunt u ook droog staan.

Datum: zaterdag 22 april 2023

Locatie: De Hoofdmeesterstuin, Kanaal A NZ 16, Emmer-Erfscheidenveen

Tijdstip: Planten aanleveren vanaf 09.30 uur. Het ruilen zelf: 10.00 - 11.00 uur

Toegang: Voor iedereen toegankelijk

Kosten: gratis

Workshop klimspiraal vlechten

Een gebruiksvoorwerp voor de tuin en nog mooi om te zien ook. U kunt hem zelf maken op zaterdag 20 mei. Omdat er buiten gevlochten wordt, is de reservedatum in geval van slecht weer 27 mei. U moet dus beide data beschikbaar zijn. De lunch is niet inbegrepen, dus die dient u zelf mee te nemen.

De workshop gaat door vanaf 6 personen. Er is plek voor maximaal 8 personen.

Hoogte van de spiraal: 160 - 180 cm. Doorsnede: 45 cm (breedste kant).

Denk eraan dat de klimspiraal nog vervoerd moet worden en moet passen in de auto.

N.B.  Deze workshop kan zwaar zijn voor mensen met reuma of andere krachtbelemmeringen in de handen. Meestal valt het wel mee met een beetje hulp, maar we willen het wel genoemd hebben.

LocatieMudz mandenmakerij, Loosche Mars 3, Dalen

Tijdstip: 20/27 mei - 10.30 - 15.00 uur

Kosten: € 45 incl. consumptie, materialen en gebruik gereedschap

Aanmelden: uiterlijk 29 april 2023 - zie Aanmelding activiteiten

Workshop vetbolhouder vlechten

In deze workshop vlecht je een ronde of een puntige vetbolhouder voor het voeren van vogeltjes. Je kan het mandje eenvoudig ophangen in een boom of aan een pergola. De workshop gaat door vanaf 8 personen.

LocatieMudz mandenmakerij, Loosche Mars 3, Dalen

Tijdstip: 3 juni - 10.30 - 15.00 ur

Kosten: € 22,50 incl. consumptie, materialen en gebruik gereedschap

Aanmelden: uiterlijk 13 mei 2023 -  zie Aanmelding activiteiten

Dagexcursie Twente

Na onze succesvolle en gezellige excursie van afgelopen juni naar Salland gaan we op 24 juni 2023 weer een dag gezellig op pad. We hebben weer een mooi programma samengesteld voor onze dagexcursie: We gaan dit jaar naar Twente en bezoeken daar 3 tuinen en een kwekerij. U kunt zich al opgeven! Meer informatie vindt u op onze website (klik hier).

De open tuinen van dit jaar zijn bekend

We zijn blij dat we u dit jaar in de regio Emmen 16 open tuinen kunnen laten zien. Op onze website vindt u als voorproefje een korte beschrijving van de tuinen (klik hier)

U kunt zich overigens nog steeds aanmelden.
U kunt niet meer meegenomen worden op de gedrukte flyer, maar de tuin wordt nog wel vermeld op de website en de digitale flyer.

Dagexcursie Alie Stoffers gaat niet door!

De excursie naar de tuin van Alie Stoffers die op 13 mei gepland stond, gaat helaas definitief niet door. Alie heeft haar tuin niet meer open voor het publiek.

De groene agenda

Als u er nog opuit wilt de komende tijd, dan vindt u hier misschien nog wat ideeen: klik hier.

Beperk het gebruik van turf

Om de tuin wat 'groener' te maken heeft Groei & Bloei een 10-puntenplan opgesteld. Elke maand zullen we hier aandacht aan besteden. Het gehele plan is opgenomen op onze website (klik hier)

In tuinturf, tuinaarde en potgrond zit turf. Turf wordt gewonnen uit veengebieden en deze verdwijnen in rap tempo. Winning van turf stimuleert klimaatverandering door extra broeikasgassen in de atmosfeer te brengen die voorheen goed opgeslagen lagen. Bovendien gaat het ten koste van de biodiversiteit doordat er belangrijke habitats worden vernietigd. Met een beetje goede wil vind je alternatieven in de markt.

We mogen weer een nieuw lid welkom heten: mevrouw A.M. Hindriks-Jongeleen.  Binnenkort hopen we nader met u kennis te maken tijdens een van onze verenigingsactiviteiten.