Nieuwsbrief augustus 2022

Augustus oogstmaand. We genieten van de prachtige bloemen die we in de tuin hebben staan en gaan op bezoek bij de talrijke open tuinen, mensen die een groentetuin hebben plukken nu - letterlijk en figuurlijk - de vruchten van hun noeste arbeid: bessen, frambozen, allerlei bonen, aardappels, sla, andijvie en ga zo maar door. Het is vakantie wat onze activiteiten betreft. Onze laatste activiteit van dit seizoen, de jaarlijkse dagexcursie naar Salland was een groot succes. U kunt de foto's bekijken op Salland. Binnenkort komt ons nieuwe programmaboekje uit met tal van nieuwe activiteiten en uitstapjes voor het komende jaar. Als u weer meedoet, dan wordt het vast weer gezellig!

We hopen u terug te zien op zaterdag 3 september a.s. bij de opening van ons nieuwe Groei & Bloei-tuinseizoen met een hapje en een drankje.

Voor de laatste informatie over tuinieren kunt u zoals altijd terecht op de website van Groei en Bloei. Hier kunt u zich ook maandelijks abonneren op hun nieuwsbrief.

Seizoensopening zaterdag 3 september 2022

We beginnen het nieuwe seizoen traditiegetrouw weer met een leuke/gezellige seizoensopening.

We bezoeken twee tuinen. Om 13.30 uur starten we bij Tuin/Kwekerij Het Amsterdamsche Veld in Erica. Hier zullen we worden ontvangen met een kopje koffie/thee en krijgen we een rondleiding van de eigenaar (en uiteraard is het mogelijk om plantjes te kopen).

Om 15.30 uur worden we verwacht in Holsloot in de tuin van Claudia Schipper. Hier zullen we ook zorgen voor een hapje en een drankje.

Het Amsterdamscheveld

In de voortuin valt meteen de rotsheuvel op. Hier bloeien de daglelies, alliums en hosta’s uitbundig. Van de rotsheuvel loopt een waterval naar de grote vijver naast het huis. Bij de vijver ligt de tropische tuin met bananen, cactussen en andere tropische planten. Achter het huis ligt de grote moestuin met daarin vergeten groenten zoals aardpeer, palmkool en oerprei. Hier is ook plek voor kippen, konijnen, cavia’s en geiten.

De kwekerij bevindt zich achter de moestuin. Het Amsterdamscheveld is een kleinschalige kwekerij met een ambachtelijke werkwijze. Dit betekent dat de (meeste) planten vanuit zaad worden opgekweekt. De planten groeien hier buiten en in onverwarmde kassen.

De tuin van Claudia Schipper

Rondom een verbouwd keuterboerderijtje ligt een jonge, kleurrijke tuin. De bomen in deze weidse tuin zijn nog klein maar de uitbundige borders, met soms gewaagde kleurencombinaties, ogen zeker al volwassen.

Slingerende graspaden leiden u langs deze borders naar de vijver en kweekhoek met bescheiden plantenverkoop.

Tijd: 13.30 uur

Kosten: gratis (leden afd. Emmen) | € 4,- (niet-leden)

Aanmelden: uiterlijk 28 augustus 2022

Vervoer: u reist met eigen vervoer

Open Tuinen Carrousel Drenthe

tuin Geke Rook te Sint Jansklooster

Op 13 en 14 augustus a.s. is het de beurt aan de regio Hoogeveen en Meppel om de tuinen open te gooien. Op deze  dagen zullen de tuinen (gratis) geopend zijn van 10.30 tot 17.00 uur. Welke tuinen dit zijn vindt u met een korte beschrijving op de website van het Open Tuinen Carrousel Drenthe.

Tenslotte kunt u 10 en 11 september a.s. de tuinen van Roden en Zuidlaren bewonderen.

Pluktuin Klazienaveen

De Pluktuin Klazienaveen houdt op de volgende weekenden open tuindag:

*  27 en 28 augustus: plukweekend

* 24 en 25 september: smul-en plukweekend

Pluktuin Klazienaveen, Derksweg t.o. nr. 54, 7891 PM Klazienaveen

Tijdens de open tuindagen zijn we open van 10.30 - 17.00 uur.

We mogen weer 1 nieuw lid verwelkomen: mevrouw Mulder. We hopen  binnenkort op onze seizoensopening nader met u kennis te maken.