Nieuwsbrief januari 2023

Ook al is de winter nog niet helemaal voorbij, de dagen worden weer langer en we kunnen alweer nieuwe plannen maken voor 2023: groener en duurzamer tuinieren, geen turf meer in de tuin en in plaats daarvan maken we onze eigen compost. Er is altijd wel iets te doen en we blijven genieten van ons eigen stukje groen, ver van alle ellende in de wereld. Het lijkt erop dat corona een beetje naar de achtergrond verdwijnt en we hopen dat dit ook betekent dat wij u het komende jaar weer mogen ontvangen tijdens onze activiteiten. En neem gezellig uw buurman/vrouw of vriend(in) mee.

Hebt u zelf ideeen voor nieuwe activiteiten, wilt u uw tuin graag voorstellen op onze website, wilt u advies van een andere tuinliefhebber of hebt u iets anders te melden, dan horen we dat graag van u op info@emmen.groei.nl

We hopen dat we samen met u in 2023 weer mogen genieten van onze tuinen.

Het bestuur van Groei & Bloei Emmen wenst u een gezellig en succesvol tuinjaar toe!

LEDENVERGADERING

Vergeet u niet onze ledenvergadering op woensdag 22 februari 2023! De agenda vindt u op onze website (klik hier)

Extra tijd cursus moestuinieren

Door de grote belangstelling voor onze moestuincursus is er een extra tijd ingepland op zaterdagochtend van 10.00 tot 12.30 uur. Er zijn nog een paar plaatsen vrij, dus geeft u zich snel op! Klik hier​​​​​​​.

Snoeien van druiven

Op zaterdag 21 januari om 14.00 uur verzorgt Wijndomein Gilde Noord (in Hoogezand) een korte en praktische instructie over het snoeien van druiven.

De instructie wordt gegeven door Wijndomein Gilde Noord. Dit is een samenwerking van hobby wijngaardeniers en wijnmakers in de 3 noordelijke provincies. Met o.a. een goede verzorging, zoals snoeien, is het tegenwoordig in het noorden mogelijk om als particulier gezond druiven te telen en een goede wijn te maken.

Het snoeien gebeurt in kleine groepjes in een thuiswijngaard. Na een korte uitleg en demonstratie kan men onder begeleiding gaan oefenen.

Graag voor woensdag 18 januari aanmelden via email wijndomeingildenoord@gmail.com.

De kosten bedragen € 2,50. Na voltooiing van de instructie ontvangt elke deelnemer een bon voor een gratis druivenplant.

Adres: Meint Veningastraat 103 in Hoogezand.

Nationale Tuinvogeltelling 2023

Tel op vrijdag 27, zaterdag 28 of zondag 29 januari 2023 één keer een half uur de vogels in uw tuin of op uw balkon. Vliegen de vogels alleen over uw tuin? Die tellen niet mee. Meedoen is leuk en gemakkelijk. Telt u dit jaar ook mee? Meld u dan alvast aan op de site van de vogelbescherming: https://www.vogelbescherming.nl/tuinvogeltelling/hoe-werkt-het

Iedere vogel telt!

De Nationale Tuinvogeltelling is het grootste citizen science project van Nederland. Vogelbescherming organiseert de telling samen met Sovon Vogelonderzoek Nederland. De Nationale Tuinvogeltelling levert een momentopname van de aantallen vogels die in Nederlandse tuinen aanwezig zijn. Zij combineren deze met andere tellingen. Zo zien ze hoe de vogels in onze tuinen zich ontwikkelen en kunnen ze ze beter helpen en beschermen.

Naar Tuin & Sfeer met korting

Activiteiten andere afdelingen

Beilen

Harry Jans : Reis om de plantenwereld

• Woensdag 18 januari 2023
  • Aanvang 19.30 uur in het Valkenhof in Beilen

Voor meer informatie: klik hier

Coevorden

Lezing Gerard van Buiten over efficiënte vaste planten

• maandag 9 januari 2023
  • 20.00 uur in De Boerhoorn, Hoofdstraat 133 te Dalerveen

Voor meer informatie: klik hier

Hoogeveen

Eigen invulling; avond ingevuld door de leden voor de leden

• 18 januari 2023

Voor meer informatie: klik hier

Meppel

Lezing over (teelt van) wilde planten door Jojanneke Bijkerk.

• donderdag 19 januari 2023
  • 19.30 uur Schouwburg Ogterop, Engelenbak, Zuideinde 70, 7941 GK Meppel

Voor meer informatie klik hier.

We mogen weer een nieuw lid welkom heten: mevrouw Gerrie van der Vegt-Koops. Binnenkort hopen we nader met u kennis te maken tijdens een van onze verenigingsactiviteiten.