Nieuwsbrief juni 2022

In de maand juni is er volop te doen in onze tuinen en we kunnen al onze energie hierin kwijt, maar we kunnen ook ontzettend genieten van de tuinen van anderen die hun tuin net even anders hebben aangelegd als wij zelf en hier soms nog wat van leren. Er zijn tot en met september elke maand weer een paar tuinen in Drenthe te bezichtigen. En wij gaan op 25 juni in Salland een paar schitterende tuinen bekijken en u kunt nog mee! En dan zijn er nog veel andere activiteiten op tuingebied te beleven. Onderstaand nog even in het kort het overzicht van de data van onze open tuinen en een greep uit een aantal andere evenementen.

Voor tips en trucs over tuinieren kunt u zoals altijd terecht op de website van Groei en Bloei. Hier kunt u zich ook maandelijks abonneren op hun nieuwsbrief.

Excursie Salland

Op de foto de prachtige Tuin van Fortmond, waar we op 25 juni heengaan. De aanmeldingstermijn is inmiddels verstreken en we hebben besloten om de excursie wel door te laten gaan, ondanks dat we de bus nog niet vol  hebben. Er zijn nog een paar plaatsen vrij en U kunt dus nog mee naar Salland!

Startlocatie: Nieuwe AOC Terra, Huizingsbrinkweg 9, Emmen

Tijd: 8.00-18.00 uur

Kosten: € 30,- voor leden afd. Emmen; niet-leden € 55,- incl. vervoer,  koffie / thee,  lekkers en lunch

Aanmelden: liefst zo snel mogelijk, maar zolang er nog plaats in de bus is mag het d.m.v.  het aanmeldingsformulier

Open tuinen

Even een kort overzicht van onze open tuinen:

18 en 19 juni: landelijk weekend

9 en 10 juli: Coevorden en Emmen

13 en 14 augustus: Hoogeveen en Meppel

10 en 11 september: Roden en Zuidlaren

Zie ook:  www.opentuinencarrouseldrenthe.nl.

Andere evenementen

Kom in de kas

Dit jaar is Kom in de Kas eenmalig verplaatst naar het tweede weekend in juni. Op zaterdag 11 en zondag 12 juni kan iedereen in de kassen komen kijken en zien hoe techniek en innovatie de glastuinbouw groot maakt. In 12 regio’s verspreid over Nederland zetten enthousiaste kwekers de deuren van hun kas open.

Alle informatie vindt u op www.komindekas.nl.

Floriade

U kunt nog altijd een bezoek brengen aan de Floriade. Op dit moment bekijken we de mogelijkheid om samen met leden van andere verenigingen in september iets te organiseren.

Rondje Tuinen Twente 2022

Tijdens 4 weekenden zijn er in Twente Overijssel diverse prachtige tuinen, een pluktuin en 2 kwekerijtjes gezamenlijk geopend van 10.00 tot 16.00 uur.   Zie voor alle relevante informatie omtrent de tuinen de website. www.bezoekmijntuin.nl

Het tuinpad op

Stichting Het Tuinpad Op / In Nachbars Garten zet zich al sinds 1984 in voor het open stellen van bezienswaardige particulieren tuinen en het aandacht vestigen op bijzondere openbare tuinen en parken.

Doelstelling HTO/ING:

1. Het bevorderen van belangstelling voor de tuincultuur en het leveren van een bijdrage aan de cultuurtoeristische mogelijkheden in de provincies Groningen en Drenthe, alsmede noordwest Duitsland, doormiddel van
  2. Het voor geïnteresseerden toegankelijk maken van bezienswaardige particuliere tuinen en aandacht vestigen op bijzondere openbare tuinen en parken in het gebied, waarbij inbegrepen al hetgeen hiermee rechtstreeks of zijdelings verband houdt.
  3. Het stimuleren van contacten tussen tuinliefhebbers, zowel regionaal als nationaal en internationaal.

U kunt ook altijd terecht op onze website om open tuinen te 'kijken'.

We mogen weer 7 nieuwe leden verwelkomen:  J.M.A. Venema-Oortwijn, M. van Dam, J. Bax-Hazelaar, S.G. Bouma-De Vries, S. van der Dam, G.M.J. Lohuis en J. Vos-Habing. Binnenkort hopen we nader kennis met u te maken tijdens een van onze verenigingsactiviteiten.