Nieuwsbrief juni 2023

Genietend van alle klusjes in de tuin met de zon op de rug en ondertussen zien we steeds meer planten kleur bekennen. Wat willen we nog meer (een beetje regen misschien...). Ons tuinseizoen zit er weer bijna op maar U kunt nog de hele zomer ideeen opdoen bij andere prachtige tuinen in Drenthe. De deelnemers van het Open Tuinen Carrousel Drenthe zijn blij met uw bezoek. Alleen de dagexcursie naar Twente staat nog op ons programma. We zijn inmiddels druk bezig met het programma van volgend jaar, dus als u nog ideeen hebt voor een interessante lezing, een leuke workshop of tuinbezoek, dan houden we ons aanbevolen: info@emmen.groei.nl.

De cursussen moestuinieren en wilgentenen vlechten waren een groot succes: iets met de handen doen is voor herhaling vatbaar. Een kort verslag vindt u op de website (klik op moestuinieren en wilgentenen).

Zoekt u advies voor uw tuinwerkzaamheden: voor de laatste informatie over tuinieren kunt u zoals altijd terecht op de landelijke website van Groei en Bloei (klik hier). Hier kunt u zich ook abonneren op hun maandelijkse nieuwsbrief.

Excursie Twente

Plantzoentje

Op 24 juni a.s. gaan we weer een dag gezellig op pad richting Twente. We hebben weer een mooi programma samengesteld voor onze dagexcursie en bezoeken daar 3 tuinen en een kwekerij. Voor nadere informatie: klik hier.  U kunt zich nog opgeven, maar haast u wel: er zijn nog 2 plaatsen vrij.

Open Tuinen Drenthe Carrousel

Bovenstaande foto is gemaakt in de Hondsrugtuin van de familie Klooster in 1e Exloermond (1e Exloermond 12).

De data voor het Open Tuinen Carrousel Drenthe in 2023 zijn als volgt:

17 en 18 juni         Landelijk open tuinen weekend (alle afdelingen)
8 en 9 juli         Assen, Beilen en Roden
12 en 13 augustus         Coevorden en Emmen
9 en 10 september       Hoogeveen en Meppel

Uitgebreide informatie over de tuinen vindt U op de website (klik hier).

IJsselbiënnale 2023

De IJsselbiënnale is een tweejaarlijkse internationale buitententoonstelling met prikkelende kunstwerken langs de IJssel en een uitgebreid programma Nevengeul.

Op diverse locaties langs de route zoomen maar liefst 27 kunstenaars in op de verhouding tussen mens en landschap. Installaties, poëtische sculpturen, indrukwekkende en onverwachte plekken, performances, en andere ingrepen in het landschap. Onder de titel Grondtonen stelt IJsselbiënnale 2023 de aarde, bodem en grond centraal. Een fietsroute van ruim 100 kilometer voert je in vijf etappes van 17 juni t/m 17 september door de IJsselvallei, langs landgoederen, waterwerken, natuurgebieden en haar Hanzesteden langs alle kunstwerken en de vele activiteiten.

Grondtonen

Dwingen wij de aarde te leveren wat wij willen, of zijn we in staat te luisteren naar wat de bodem ons vertelt?

“De notie dat we ons weer bewust moeten worden van de grond onder onze voeten, dat we werkelijk zien,  proeven, voelen en ruiken wat de bodem waarop we leven voortbrengt of zelfs maar is, en dat we luisteren naar wat de aarde ons daadwerkelijk te vertellen heeft.”

Dát bracht ons op het spoor van de titel van deze editie van de IJsselbiënnale. Om ons heen kijkend moeten we concluderen dat we als samenleving de weg enigszins zijn kwijtgeraakt en dat we op zoek zijn naar een nieuwe leidraad dat richting geeft aan ons handelen, zeker ten aanzien van onze omgang met de natuur. In een muziekstuk is dat een grondtoon. Het is de noot waar alle andere noten naar verwijzen of uit afgeleid zijn. Grondtonen zijn daarmee sturend en bepalend. Door goed te luisteren (kijken, proeven, voelen, horen) moeten we in staat zijn om de juiste signalen op te pikken en daarop voort te borduren om zo te werken aan een meer harmonisch bouwwerk dat recht doet aan de intrinsieke waarden van de aarde. Grondtonen wijzen ons zo ook de grond in haar ware gedaante en leiden ons de weg naar een evenwichtiger bestaan.

De IJsselbiënnale zoomt in op de verhouding tussen mens en landschap: een probleem dat we alleen het hoofd bieden als we bereid zijn om een andere manier te kijken naar onszelf en onze omgeving. En juist daar spelen kunst en kunstenaars een rol.

We mogen weer 4 nieuwe leden welkom heten: mw. M. Maats-De Ruiter, mw. G. Hanenbergh, mw. L.L. Baatenburg-De Jong, en mw. Z.G. Eerenstein-Hegen

Binnenkort hopen we nader met u kennis te maken tijdens een van onze verenigingsactiviteiten.