Nieuwsbrief oktober 2022

De zomer is nu definitief voorbij, de laatste bloemen voorzien de insecten nog van voedsel. Met deze herfsttemperaturen kunnen we nog fijn wat klusjes in de tuin doen: de eerste bollen moeten de grond in, een beetje (eigen gemaakte) compost tussen de planten en u kunt uw planten nu zonder veel problemen verplaatsen als ze toch niet helemaal op de goede plaats staan. Hier en daar wat snoeien en het snoeigoed op de composthoop natuurlijk. Bekijkt u uw tuin nog eens goed: misschien toch meedoen met de open tuinencarrousel het volgend jaar?

Hebt u plantjes of zaden over dan kunt u deze natuurlijk kwijt op de ruilbeurs van a.s. zaterdag. Of misschien kunt u nog wel een nieuw plantje gebruiken.

Voor de laatste informatie over tuinieren kunt u zoals altijd terecht op de website van Groei en Bloei (klik hier). Hier kunt u zich ook abonneren op hun maandelijkse nieuwsbrief.

Planten- en zadenruilbeurs

Onze ruilbeurs is DE plek waar u uw overtollige planten en zaden kunt aanbieden aan andere tuinliefhebbers. Onze ruilbeurs is ook DE plek waar u kunt proberen voor uw tuin geschikte planten te vinden. Kortom de ruilbeurs is DE plek om elkaar te ontmoeten aan het einde van het huidige tuinseizoen en het begin van het nieuwe tuinseizoen.

Voor nieuwe leden is dit een heerlijk moment om in een informele sfeer kennis te maken met andere tuinliefhebbers. Er is koffie of thee met een plakje koek en er zijn stoelen aanwezig zodat u in alle rust het aanbod kunt bekijken of even de benen kunt strekken.

Waarschijnlijk bent u al begonnen in uw tuin dus we rekenen op een ruim aanbod en uiteraard veel vraag op deze zaterdag. Er wordt geruild dus alles is geheel gratis. U moet alleen uw eigen reiskosten betalen om deel te nemen aan deze ruilbeurs.

Een nieuwe tuin die wel wat extra planten kan gebruiken? Kom beslist langs! Ook als u geen planten kunt inbrengen.

Bij slecht weer hebben we de beschikking over een grote overkapping, dus dan kunt u ook droog staan.

Datum: 8 oktober 2022

Locatie: De Hoofdmeesterstuin, Kanaal A NZ 16, Emmer-Erfscheidenveen

Tijdstip: Planten aanleveren vanaf 09.30 uur. Het ruilen zelf: 10.00 - 11.00 uur

Toegang: Voor iedereen toegankelijk

Lezing Wiecher Huisman: bijzondere planten, heesters en bomen

"Het is belangrijk dat in alle tuinen alle seizoenen optimaal tot hun recht komen".

Dat vertelt Wiecher Huisman tijdens zijn lezing en over zijn dromen om karakteristieke planten van de gematigde streken in zijn projecten te gebruiken. Wiecher neemt zijn luisteraars mee door allerhande landschappen, hij laat planten en bomen in hun natuurlijke vormen en omgeving zien en vertelt hoe hij de sfeer van deze landschappen omzet in natuurlijke, onderhoudsvriendelijke en exclusieve tuinen. In zijn tuinontwerpen ziet u geen standaard assortiment. "Er zijn vaak andere, fraaiere soorten met veel betere eigenschappen" aldus Wiecher.

We zien bomen en planten toegepast met oog voor de details van de plant. In het Arboretum Arcadie, Wiechers eigen tuin, kunt u dit ook met eigen ogen waarnemen.

Voor mogelijkheden tot bezoek kijk op www.wiecherhuisman.nl/arcadie.

Datum: 12 oktober 2022

Tijd: inloop vanaf 19.30 uur; lezing van 20.00-22.00 uur

Locatie: Nieuwe AOC Terra, Huizingsbrinkweg 9, Emmen

Kosten: gratis voor leden; niet-leden betalen € 3,50 incl. koffie / thee

Aanmelden: uiterlijk 1 dag voor de lezing (klik hier voor onze algemene aanmeldingsprocedure) (niet verplicht)

Nu te koop: de Groei & Bloei agenda 2023

Noteer al je afspraken in de nieuwe agenda van Groei & Bloei! Met prachtige foto’s van lezers en elke week een tuintip of weetje. Nu bestellen is minder betalen! Bestel de agenda voor slechts € 10,95 (in plaats van € 14,95) met gratis verzending t.w.v. € 4,20. (Deze aanbieding geldt alleen voor Nederland en België)

Agenda bestellen? https://groei.nl/actueel/groei-en-bloei-agenda

We mogen weer 3 nieuwe leden welkom heten : mw. Van Schie en mw. Veldhuizen en de heer Oudeboon. Binnenkort hopen we nader kennis met u te maken tijdens een van onze verenigingsactiviteiten.

Sluipvliegen: v.l.n.r.  Ectophasia crassipennis, Phasia aurigera en Wantssluipvlieg Phasia hemiptera