Nieuwsbrief september 2023

Deze mooie zomer nadert zijn eind en U kunt binnenkort onze nieuwe brochure met de activiteiten voor 2023/24 tegemoet zien. We hebben het afgelopen seizoen kunnen genieten van een groot aantal prachtige tuinen en komend weekend kunt u ook nog de laatste open tuinen in de omgeving van Hoogeveen en Meppel bekijken (www.opentuinencarrouseldrenthe.nl).

We zien u graag op onze seizoensopening aanstaande zaterdag 9 september om even bij te praten. De gastheren en dame stellen het op prijs als u uiterlijk woensdag 6 september laat weten of wij u mogen verwelkomen in verband met hun voorbereidingen.

Verder kunt u zich nog opgeven voor de cursus Bloem & Design die op 19 september van start gaat, dus wacht niet te lang.

In oktober hebben we weer een ruilbeurs gepland, dus gooi uw overtollige planten niet weg, maar bewaar ze voor de ruilbeurs.  U kunt natuurlijk ook alvast wat plantjes op de online ruilbeurs zetten.

Seizoensopening 9 september 2023

We beginnen het nieuwe tuinseizoen met een bezoek aan 2 tuinen. Eerst brengen we een bezoek aan de tuin van de heren Van Heerden en Loonen: Heerloo in de Landouwen, Achterweg 26, 7874 TM Odoornerveen

Heerloo in de Landouwen is een liefhebberstuin van ca. 3.000 m2. Steeds in ontwikkeling! De tuin ligt zeer rustig te midden van buurmans akkers. Er zijn meerdere borders met bloemen in allerlei kleurcombinaties, met daartussen verschillende “grassen”. Daarnaast hebben we borders met wilde bloemen. Bovendien is er een moestuin (permacultuur).

Vervolgens worden we ontvangen door Margreet Spanjaard-Mantel, Borgerderweg 27, 7873 TC Odoorn met een hapje en een drankje.

De tuin van 6.000 m2 heeft van alles wat: een bosgedeelte, een paar borders, gras, een vijver en een groot terras. Er wordt zoveel mogelijk natuurlijk getuinierd en er staan planten die het meestal goed doen, want voor bijzondere planten is de tuin vaak te koud en te donker. Er zijn veel rododendrons, geraniums, grassen, daglelies, sedum, asters etc. Hoewel de structuur al in de jaren tachtig gelegd is veranderen we elk jaar wel iets. Soms een grote verandering soms een kleine. Tegenover de tuin is een veld met een moestuin en boomgaard. De rest wordt aan de natuur overgelaten.

Datum: zaterdag 9 september 2023

Tijd :

• 14.00 uur: Achterweg 26, 7874 TM Odoornerveen
  • 15.30 uur: Borgerderweg 27, 7873 TC Odoorn

Opgave : Wij willen graag van tevoren weten wie van u we mogen begroeten.  U kunt zich tot 6 september a.s. opgeven via onze website.

Vervoer: Iedereen reist met eigen vervoer

Kosten: gratis (leden afd. Emmen) | € 4,- (niet-leden)

Cursus Bloem & Design

Een cursus van 6 avonden voor beginners en gevorderden onder leiding van Arjan Oosting, docent bij Terra.

Tijdens de cursusavonden werken de cursisten aan dezelfde opdracht. In deze cursus krijgen vormgeving , materiaalkeuze/materiaalgebruik en vooral de techniek van het bloemschikken veel aandacht. Daarnaast is er tijdens het werken natuurlijk begeleiding en worden op het eind van de avond de werkstukken nabesproken. Door de eigen materiaalkeuze ontstaan totaal verschillende creaties. Het is dan ook erg leuk om aan het eind dit te bespreken en op deze manier ook van elkaar te leren.

De cursus is toegankelijk voor leden en niet-leden.

Data cursus:

• 19 september 2023
  • 31 oktober 2023
  • 28 november 2023
  • 23 januari 2024
  • 27 februari 2024
  • 26 maart 2024

Voor de cursus hebben we dezelfde onderwerpen gekozen voor zowel de beginners als de gevorderden. Het wezenlijke verschil zit dus in de moeilijkheidsgraad en het verwerken van de materialen.
Tijdens de lessen zorgt u voor uw eigen ondergronden. En daarnaast neemt u uw eigen bloemen en bijmaterialen mee, dit hoeven geen gekochte materialen te zijn. In de natuur, (tuin of park) zijn heel veel producten te vinden die goed te gebruiken zijn. Bij de gevorderden cursus kijken we samen welke technieken u beheerst en waar u aan zou willen werken. Tijdens elke les bespreken we de werkstukken na en bespreken we het onderwerp van de aankomende les.

Onderstaand vindt u een omschrijving met de inhouden van de lessen.

Les 1 : Tuinfeest - Maak er een feestje van!

Les 2 : Oogstfeest - Zonder oogst geen feest

Les 3 : Lootjes - Laat je verrassen

Les 4 : Voorjaar - De kers op de taart

Les 5 : Werken in een vorm - Om in een lijstje te doen

Les 6 : Pasen - Een eitje pellen

U kunt zich nog opgeven!

Meer informatie vindt u op de website.