Na onze succesvolle en gezellige excursie van afgelopen juni naar Twente gaan we ook in juni 2024 weer een dag gezellig op pad. We hebben weer een mooi programma samengesteld voor onze dagexcursie. We gaan dit keer richting het noorden: Friesland en bezoeken daar 3 tuinen en een kwekerij.

De Teeroas in Harkema
Een landelijk gelegen tuin, 5.000 m2, met grote natuurlijke vijver, borders met vaste planten, siergrassen en eenjarigen en een gazon met rondom o.a. rododendrons en beukenhagen. Een nieuw gerenoveerd gedeelte met bestrating en plantvakken. Een verhoogde vijver met uitzicht over de tuin. We drinken hier koffie/thee met wat lekkers erbij.

Kwekerij Kabbes in Sumar
Kweekt een eigenwijs assortiment planten. Niet alleen de soorten wisselen sterk, ook het aanbod wisselt van jaar tot jaar. U kunt behalve een nieuw assortiment waardevolle vaste planten ook de nodige botanische rariteiten verwachten. Verza- melaarsplanten die vaak nooit eerder in ons land werden aangeboden. Daarnaast bieden ze geregeld ouderwetse groentesoorten, bijzondere houtige gewassen, vreemde geurplanten en een selectie planten die op de kwekerij zijn ontstaan of tijdens reizen verzameld.

Meändertún in Tijnje
Bij binnenkomst van de tuin worden veel bezoekers meteen overweldigd door een wauw-gevoel en dan moet het struinen door de tuin nog beginnen. Ruim 3.000 m2 tuinplezier. De tuin is landelijk gelegen, maar gezellig en kleurrijk; met borders voornamelijk gemengd en op kleur, een grote waterlelie-vijver, leuke hoekjes en fraaie doorkijkjes; ook naar het omliggende landschap. Geen strakke tuinkamers; de verschillende tuingedeelten lopen vloeiend in elkaar over, de borders meanderen als het ware door de tuin.
In deze tuin nuttigen we de lunch.

De Oevertuin in De Blesse

Op een plek waar eerst alleen een weiland was is deze bijzondere watertuin ontstaan. Voorbij de entree wandelt men over bruggetjes langs grote en kleine vijvers, waterloopjes en poeltjes. Er is overal een zeer dichte oeverbeplanting. Een eldorado voor kikkers, vlinders, salamanders, vogels en andere dieren. Verderop is er een meer gecultiveerd deel met bloemen borders. In deze kleurrijke natuurlijke tuin zijn ook diverse zitjes en volières. Oppervlakte 7.000m2

Datum: 22 juni 2024

Startlocatie: AOC Terra, Huizingsbrinkweg 9, Emmen